ELEKTROMOBIL – CESTA NEBO CÍL ?
Vážení partneři,
rok 2019 je již za námi a chtěl bych vám všem poděkovat za spolupráci a inspiraci.
Důležitou součástí naší ekonomiky je automobilový průmysl a logistika. Proto si dovolím je okomentovat netradičně v našem podání.
Za loňský rok naše firemní vozidla najela vzdálenost zhruba 750.000 kilometrů. Jinými slovy je to zhruba 17x obvod zeměkoule.
Vím, že Greta by neměla radost, ale náš vozový park spotřeboval zhruba 350 sudů paliva o objemu 200 litrů. Samozřejmě se jednalo o naftu.
Všichni na celém světě jsou si vědomi, že klima je vážné téma.
Všichni už tak úplně neví, zda Evropa má být osamocenou Popelkou, která něco spasí. Nespasí.
Státy EU se na celkových světových emisí podílí jen 15ti procenty a zcela jistě toto procento bude v budoucnu dále klesat.
Co je ovšem nejhorší, stigmatizovaná vozidla se na emisích podílí pouze 20%, násobně větším znečišťovatelem ovzduší jsou elektrárny…. Které budou v budoucnu možná vyrábět hodně elektřiny pro „čistá vozidla“ (?).
Přijde mi komické a populistické, když Evropa řeší světový problém klimatu, ale má v moci řešit pouze 15% problému emisí. A řeší ho hlavně přes vozidla, která jsou pětinou problému.
I kdybychom již zítra všichni v Evropě jezdili elektromobily, tak vyřešíme jen 3% tohoto světového problému.
Snahy o ekologické pohony jsou určitě vítané a nutné. Každá technologie to na začátku nemá jednoduché a hledá si místo na slunci.
Bohužel si nejsem úplně jistý, jestli fenomén „elektromobilů“ je správná cesta a to z několika důvodů. Problém s uhlíkovou stopou baterií je všeobecně známý.
Těžba lithia potřebného pro baterie má s ekologií společného asi tolik, jako výstavba dálnic v ČR s rychlostí nebo koncepcí.
Pokud se dle současných propočtů uhlíková stopa vyrovná u elektroaut naftovému vozu po nějakých 150.000 km, obávám se, že se drtivá většina elektroaut tohoto stavu nedožije.
Kdo elektromobil chce, má většinou peníze na nové. Kdo na elektromobil nemá peníze, nikdy si ho nekoupí. Kdo si bude kupovat ojetá elektroauta, která budou s ohledem na vývoj stále zastaralejší?
Já to netuším.
Elektromobily dle mého názoru skutečně pomáhají ve velkých městech, ve kterých se díky nim výrazně zlepší ovzduší. Problém nebo spíš místo problému se ale jen přesune jinam, do místa zdroje elektřiny.
Ať už budeme jezdit čímkoliv, bude mít Česká republika dalších X let velmi silnou pozici jak v oblasti „automotive“, tak také logistiky.
Naše poloha uprostřed Evropy a kvalita pracovní síly je stále velmi silná konkurenční výhoda.
Mějte krásný a nejenom na silnicích bezpečný rok 2020 !
Jiří Janouš, majitel společnosti